Beijing 2013: Getting there + Day 1

Jag hade precis gjort klart det här inlägget och så poff, försvann allt. Jag orkar egentligen inte, men vi gör ett nytt försök! Ska försöka få upp hela resan under följande vecka, berätta lite om varje dag en dag i taget. Hur som helst... Försöker skriva inlägget en gång till då och håller tummarna att det inte försvinner igen!
 
Nu ska ni äntligen få se lite Kina bilder! Det var ju sisådär en månad sedan jag var där, men jag har inte riktigt orkat fixa med bilderna och så förrens nu. Hur som helst, tänkte börja med torsdag och fredag, eftersom att vi började resan dit torsdag kväll, men inte kom fram förrens det var mitt på dagen i Peking. Hur som helst, nog pratat, bilder skulle det vara ju! Måste bara lägga till en sak först, eftersom vi gjorde de flesta utflykterna under de sista dagarna och mest shoppade de första dagarna dröjer det lite innan ni får se Kinesiska muren, Sommarpalatsets och sådant häftigt. Nu kör vi!
 
På torsdag eftermiddag åkte vi alltså ut till Arlanda. Vi var där i god tid, så vi passade på att njuta av fetaste räkmackorna, köpa lite mysig läsning till den långa flygresan och annat sådant.
 
Vi vinkade hejdå till Sverige när solen började gå ner, flög till Köpenhamn för en snabb mellanlandning (så snabb att jag fick gå förbi Victoria's Secret utan att äns få sätta en fot i butiken, vilken sorg) och sedan vidare mot Peking.
 

Äntligen framme i Peking åkte vi taxi i sidådär en timme för att komma till vårt hotell, Grand Hyatt Beijing, där pappa överraskade med att ha bokat fetaste sviten. Här ser ni vardagsrummet, annars fanns två sovrum, två badrum och ett kök. Perfekt ju!
 
Pappa sprang direkt till kylskåpet och konstaterade nöjd att dom hade Tsingtao.
 
Själv sprang jag till fönstret för att kolla in utsikten, som var klart godkänd. Vi bodde jättecentralt, men två minuters promenad till en av de stora shoppinggatorna och ungefär en kvart till fots från Himmelska Fridens Torg och Förbjudna Staden.
 
Vi var hungriga efter fjorton timmars resande och gick till en restaurang där man bland annat kunde köpa fylld sköldpadda. Vi nöjde oss med lite wok och sådant smarrigt.
 
Sedan gick vi till Wangfujing street, som var en stor shoppinggata med allt från små kinesiska butiker till europeiska och amerikanska märken.
 
Jag drog med mig familjen till Beijing APM mall, som var helt enormt! Vi gick inte omkring sådär jättemycket, för jag visste redan vart jag ville!
 
Ja, jag tror inte jag behöver säga så mycket. Bästa.
 
När vi gick hem hade det börjat skymma. Vi gick förbi en liten matmarknad där de bland annat sålde sjöhästar på spett. Sedan gick vi raka vägen hem, för vi höll på att falla ihop av trötthet allihopa.
 
När vi väl var tillbaks hade det hunnit bli mörkt och utsikten såg ut såhär genom en iPhone lins. Fint tyckte jag och la mig för att knappt sova på hela natten, men glad var jag för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0