Repost: USA x 10

Jag fick ju ett tokryck och raderade alla gamla inlägg för ett par dagar sedan, men jag tänkte inte riktigt på att ett par av inläggen kunde varit roliga att ha kvar. Så här kommer en liten repost/remake på inlägget där jag sammanfattade alla mina resor från USA!
 
Ni som känner mig eller har följt min blogg ett tag vet att jag varit i USA flera gånger, hela tio gånger för att vara exakt! Jag har sammanfattat alla resor med lite text och bilder för att jag tänkte att det vore roligt att visa er. Om det är någon särskild resa ni vill höra mer om, vill se fler bilder, vill ha resetips eller tja, vad som helst, är det som vanligt bara att hojta till! Nog babblat, först ur är Florida 2007!
 
 
Första gången jag åkte till USA var med min familj, sommaren 2007. Sekunden jag satte foten på amerikansk mark var jag fast. Det var love at first sight, på riktigt. Spenderade en vecka i nöjesparkernas stad Orlando och en vecka i soliga Fort Lauderdale. Orlando är helt fantastiskt om man gillar att åka galna berg-och-dalbanor, krama Nalle Puh och klappa delfiner och sådant, medans Ft. Lauderdale erbjuder en fantastisk milslång sandstrand, vackra lyxvillor på små öar omgivna av kanaler fast ändå lite citypuls mitt i allt. Vi åkte även på en dagstur i Miami för en dag, fast då tyckte jag det var rätt tråkigt och det skulle dröja ett par år innan jag lärde mig älska den staden på riktigt.
 
 
 

Innan jag åkte till Kalifornien hade jag som så många andra bara drömt om att få gå på stjärnorna längs Walk of Fame i LA och ta foton vid klarröda Golden Gate i San Fransisco. Men ska jag vara helt ärlig blev jag inte alls lika kär i Kalifornien som jag blivit i Florida ett år tidigare. Missförstå mig inte, vi hade en fantastisk resa när vi bilade från San Diego till Los Angeles, längs fantastiska Highway One till Monterrey och slutligen San Fransisco. Kanske hade jag bara för höga förväntningar, men mest tror jag att det helt enkelt inte riktigt var min grej. Någon gång tänker jag ge det en andra chans och åka tillbaks, fast innan dess finns det massor av andra ställen som står högre på listan av platser jag vill besöka.

 

 

New York City. Mitt hjärta. Här ska jag bo en dag. Inte permanent, men i något år eller så. Staden som känns som om en blandning av en liten bit från alla världens hörn och kanter. Det bästa av allt samlat på ett ställe. Atmosfären, människorna, shoppingen, stadspulsen, ja till och med lukten – jag älskar allt med New York. Det finns alltid, alltid, alltid någonting att göra. Åh, New York.

 

 

Efter att vi besökt New York på våren 2009 åkte vi tillbaks till USA redan samma sommar för ännu ett besök i min första förälskelse, Florida. Denna gång besökte vi västkusten istället, närmre bestämt Clearwater och Naples. Avslutade med ännu ett besök i Orlando också. Åt friterad Alligator, kollade världens finaste solnedgångar från mysiga pirer, lapade sol och tog oändligt många dopp det turkosa havet.

 

 

Våren 2010 var det dags för ännu ett besök i New York. Eftersom vi sett nästan alla turist måsten hade vi tid att bara strosa längs gatorna i Soho och Greenwich Village, förundras över alla färgsprakande karaktärer i Central Park och prata bort timmar på mysiga restauranger. Och shoppa såklart, för det måste man ju i NY.

 

 

2010 blev lite av en repris av 2009 i resväg, för på sommaren åkte vi tillbaks till Florida. Denna gång var det Miami och Key West som skulle besökas. Den här gången blev jag mycket mer förtjust i Miami, fast riktigt fast blev jag inte förens ett par år senare. Men jag började inse vilken fantastisk blandning av stadspuls och sandstrand den staden är. Key West, som är den sydligaste staden på det amerikanska fastlandet, har en särskild charm över sig, massor av små fina sandstränder, mysiga barer och fantastiska solnedgångar och där stormtrivdes vi i en vecka hela familjen!

 

 

Våren 2011 var det dags för ännu ett besök i New York, fast denna gång stannade vi bara i ett par dagar innan vi tog tåget till Washington DC! Där åkte vi på en Segway tur som fick oss att skratta tills magarna krampade och käkarna värkte, besökte massor av sevärdheter och upptäckte staden helt enkelt. Väldigt annorlunda mot vad jag tänkt mig, men riktigt mysigt!

 

 

När jag skulle vara utbytesstudent i USA för ett år åkte jag först på EF  Language and Culture Camp i Northfield, Vermont. Jag lärde känna massor av fantastiska vänner från hela Europa, besökte Boston för en dag, bodde på universitetscampus, hade ett fullspäckat schema varje dag och tusen fladdrande fjärilar i magen. Två grymma veckor!
 
 
Efter att jag varit på Camp bar det av mot Rexburg Idaho för att bo hos the Littles i ett år. Fast det blev bara 2,5 månader, men det är en lång historia och den ska vi inte ta nu. Jag hann uppleva en hel del i alla fall! Jag tog en gul skolbuss till skolan varje morgon, gick på football games på fredagskvällarna, red timlånga turer i den fantastiska naturen, gick på världens mest amerikanska dejt och homecoming, fotade tusentals bilder och lärde känna några riktigt fina människor. Dryga två månader som var en riktig berg-och-dalbana känslomässigt, men de hade sina fina stunder också, precis som det mesta här i livet.
 
 
Bästa. Resan. Ever. Jag fick ett presentkort från EF som ersättning, lade till minst lika mycket själv och helt plötsligt satt jag på ett plan mot Miami den 3 juni 2012. De första tio dagarna var kanske inte de bästa, men på en weekend i Orlando klickade att pötsligt och resterande delen av min månad i Miami var bara ett enda stort lyckorus. Vi gick ut och festade varje kväll och jag sov inte mer än ett par timmar per natt, men oj vad lycklig jag var! Lärde känna helt underbara människor för den delen också. Är så glad att jag åkte iväg helt själv, för visst var det läskig att våga igen men det kunde inte blivit bättre. Saknar det så det gör ont i hela mig.
 
 
Bara fem dagar efter att jag kom hem från Miami åkte jag tillbaks till USA igen, den här gången med min familj. Vi spenderade ett par dagar i mitt älskade New York innan vi åkte vidare till underbara Jamaica. Vi tog det rätt lugnt, åt god mat, shoppade alldeles för mycket och gick mest bara omkring. Bra dagar. Tröttnar som sagt aldrig på New York.
 
Och det var det! Listan kommer göras längre så småningom, det kan ni vara säkra på, fast just nu är jag lite mätt på USA och sjukt hungrig på att vidga mina vyer och se resten va världen också. Som sagt, har ni frågor eller vill veta mer, kommentera bara. Puss på er!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0