Beijing 2013: Day 2

Dags för dag två i Kina! Direkt efter frukost lördag morgon begav vi oss mot Silkesmarknaden, en jättestor inomhusmarknad med massor av pyttesmå butiker som sålde alla märken du kan drömma om. Sedan att det kanske inte var helt äkta är en annan femma, hehe... Hur som helst! Vi kom dit och möttes av världens kaos. Man blev alldeles yr av att vara där, och ändå lyckades vi stanna i flera timmar... Herregud.
 
Bland det första vi såg var denna butik... Mamma och jag skrattade så vi höll på att kissa på oss. Billigare än Ullared! Kändes bara så fel mitt i Kina. Här kunde mest hitta Canada Goose och Peak Performance. Kinesiskan som jobbade där kunde förvånansvärt mycket svenska. "Ey, brorsan! Kom hit, billigt billigt! Spegel, titta! Snyggiiiing! Mycket vacker dotter! Köp, billigt billigt!"
 
Annars så blev jag mest petad på hela tiden. "Ohhhhh, sooooo pretty skin" och ett nyp i kinden, eller "Ohhhhh, beautiful hair" och så lite petandes på håret, eller "Wooooaaah sooo big eyes" och fascinerade blickar. Kände mig som värsta kändisen. För övrigt tyckte dom att vi såg jätteunga ut, något mina kära föräldrar njöt av men jag inte tyckte var lika roligt, de flesta gissade på att jag var runt tretton. Tack för den liksom.
 
Efter ett tag tog vi oss en välbehövd lunchpaus. Vi åt på ett ställe i marknadens food court där man plockade ihop massor av olika grönsaker, kött och lite allt möjligt på en bricka, gav det till personalen och berättade hur starkt man ville ha det, betalade efter vikt på det man plockat ihop och vips hade de slängt ihop en himmelsk wok. Dom skrattade rätt mycket åt oss dock, tror dom tyckte vi plockade ihop lite konstiga blandningar... Inte så konstigt, med tanke på att vi inte visste vad hälften av sakerna var. Underbart gott blev det i alla fall!
 
När vi kom hem hade det hunnit bli kväll, så vi bestämde oss för en liten promenad i Wangfujing som avslutning på dagen. Där var det fullt med folk och jag kände mig nästan lika utstirrad som på marknaden, för herregud vad kineser stirrar och dom är allt annat än diskreta med det! Fotar en mitt på gatan, på restauranger när man äter, i butiker... Kommer fram och vill känna och klämma på både ens hår och kinder. Tror jag dumpar barndomsdrömmen om att bli kändis, måste vara sjukt jobbigt att bli stirrad på sådär till vardags. Usch.
 
Det här tyckte vi var hysteriskt roligt, fast roligast hade nog alla kineser runt omkring oss som skrattade så att tårarna sprutade. "Dumma turister".
 
Bara ett random skyltfönster pappa tyckte var värt att föreviga. Efter noga övervägande valde vi att inte köpa hem en... Hehe.
 
Till sist kom vi fram till ännu en matmarknad. Här fanns fler sjöhästar på spett och varje gång en turist gick förbi stånden tog dom fram svindyra ormar på spett som dom försökte sälja. Nej, tack. Insekter att knapra på fanns det också gott om. Vi valde dock en restaurang som låg på andra sidan gatan. Visst för att seafood är yummy yummy men sjöhästar kan jag nog klara mig utan.
 
Lite sådant här fick jag med mig tillbaks. Nöjd med mig själv, prutarnas mästare! Och det var allt för dag två helt enkelt, en av de mest utmattande dagarna tror jag. Det tar på krafterna att shoppa, särskilt när folk drar och sliter i ens armar åt alla möjliga olika håll för att få in en i butikerna. Lite jobbigt, fast rätt så roligt också.
Och det var allt för dag två! Dag tre kommer om en dag eller två, då besökte vi en park med massor av tempel och jag har en hel drös med bilder att visa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0